Smakportion

Update: | ✝ Publicerat i Gustaf 0-3 månader

Vi säger god morgon till härliga och snöiga lördag! Igår så testade vi att ge Gustaf smakportion, jag vet att han är för liten men har tagit upp detta med BVC-läkaren att han inte blir fullt mätt på amning samt ersättning. När han på en hel dag har druckit ersättning så går det över det som rekommenderas för hans kg och då sa BVC-läkaren att Gustaf är ca en månad större i kg än vad han är i så vi kunde testa att ge lite grann. Han har bland annat fått lite mosad banan med vatten samt burkmat som var persika och ni skulle se hans ögon, det riktigt sken :) Han älskade verkligen det och jag kunde verkligen se att han blev mätt och nöjd med detta! Började lugnt så det inte blev världens chock för magen och det har gått så bra så, ingen magont och ingen större fart på magen, magen är precis som innan så inget har påverkats negativt! I Norge brukar man även börja att ge sådant till barn i tre månaders ålder, min mamma gjorde så på mig och jag tog ingen skada. Det handlar om vad man ger och hur mycket man ger åt gången. Jag ger Gustaf bara några skedar åt gången och sedan blir det en paus och några skedar till sedan. Upplever även att nu kan Gustaf somna helt själv med efter att jag började med detta, innan har han bara velat att somna intill bröstet och vaknar när bröstmjölken är slut - han tömmer båda brösten på ca en timme och då är han inte helt mätt ändå. Men nu så har han somnat helt själv, sitter i babysittern och somnade utan mat eller något :) Han ser så belåten ut, sover och ler i sömnen ♥